lördag, juni 10, 2006




Som ni ser på min förra postning, så har jag fått en grej för skägg på sistone. Det har att göra med att jag suttit och sneglat på
Sveinbjörn Beinteinssons magnifika kvast. Beinteinsson bodde hela sitt liv i sin stuga på island, där han komponerade sina skaldedikter. Han spenderade mestadelen av tiden där själv, och "konverserade med varelser av landet." På nittiotalet spelade punktrollen i
smekkleysa in en samling av klassiska isländska Rimur, där beinteinsson står för några av de starkaste bidragen, med sin raspiga sjömansröst.

Anledningen till att jag berättar detta, är för att beinteinssons lurv står som en av mina stora inspirationskällor för mitt nästa fanzine, som jag lägger under arbetsnamnet "Arkadien."
Arkadien kommer att bestå av en serie idyller, där Beinteinssons lugna världssyn kan sägas stå i fokus. Förutom den kan man även räkna in Anne Laplantine och Momus "Summerisle" och
Blood Musics vackra skivomslag. Förvänta er ingen gotik här inte, utan bara sommargrejer. Det har varit lite för mycket höstscener på sistone. Här tänkte jag bjussa på en blåkullamässa så det står härliga till....

Inga kommentarer: