måndag, oktober 06, 2008

Mer Sölvi Helgason

Skäggig Man och Blomsterdekoration
Fyra profiler och blomsterdekoration
Djävulen finklädd och på väg att hälsa på sina vänner på Island.
(alla bilder tillh. Reykjaviks Nationalmuseum)

Man känner sig lite smålumpen att norpa bilderna direkt ur en bok, men jag känner att jag gör lite av en kulturgärning, tack vare att Sölvi är så gott som okänd utanför Island. Jag tror också att Helgasons bilder är magasinerade, så man måste leta för att hitta något över huvud taget. Jag tänker göra lite bot för scanningen genom att säga att boken jag stulit bilderna från är Naive and Fantastic art in Iceland, av Adalstein Ingolfsson, och går att köpa här.

2 kommentarer:

Loka Kanarp sa...

Fantastiska bilder! Verkar som att djävulen har glömt att ta på sig småbyxorna...

Kolb sa...

För att inte tala om hans oförmåga att hålla tätt!